Fredrikstad
ligger i en geografisk bakevje – enten vi liker det eller ikke. Til Sarpsborg
er det kun en dårlig landevei og til E6 gjennom Karlshus er det 13 fartshumper og 40
kilometer i timen. Det er lenge siden den taktiske grunnlaget for byens
beliggenhet forsvant. Svenskene har sluttet med å brenne byer de besøker for
mange hundre år siden. Det er også en sannhet at bilen faktisk er kommet for å
bli. Alt dette er forutsetninger det politiske miljøet i liten grad har tatt
inn over seg. Vi har lite å juble for!
Folk som bor
i Fredrikstad – Norges 6. største by – er flinke til å fortelle hverandre hvor
bra det er å leve her. Mange vet at den ligger her – blant annet fordi Hvaler
har en voldsom tilstrømning av badegjester i sommerperioden. Men hvilken
byutvikling kan vi se for oss fremover? Hvilken by vil vi ha her nederst ved
Glomma om nye 450 år? Eller om vi bare ser 25 år fremover – hvordan er det å bo
her da?
Det mest
dramatiske for byen var at forsvaret kom hit i 1663. Det nest mest dramatiske
er at det forsvant i 2000. På de siste 3-4 årene har vi i tillegg mistet like
mange arbeidsplasser som hele Fredrikstad Mekaniske Verksted i sin tid
sysselsatte. Der er det ingen industriarbeidsplasser igjen. Sykehuset –
med helsetilbud, arbeidskraft og tilhørende familier og ressurser - forsvinner
i løpet av noen måneder. Diskusjonen går i fylket om ikke de neste videregående
skolene skal legges til nabobyene. Etablering av et nytt ungdomsskoletilbud med
idrett som pedagogisk fundament, møter utrolig nok politisk motstand i bystyret.
Om du går en
tur i sentrum, finner du mange svarte vinduer i de aller mest attraktive eiendommene. Ikke bare det – du ser også adskillig ledige utsalgssteder i
kjøpesentrene! Gamlebyen
blir stadig fremhevet som byens hovedattraksjon. Om man går på baksiden av de
vakre besøkstallene (men turisme ansees ikke som attraktivt i alle miljøer i
byen) er det vesentlig fredrikstadfolk og lokale besøkende som kommer til i bydelen.
Tilstrømningen fra Europa er svært liten, besøk fra nabolandene Sverige og
Danmark så vidt målbar – til og med sarpinger reiser andre steder om de vil
oppleve noe. Reiselivet jubler over 1300 besøkende på en ferge fra England i år
– hvorav halvparten ble busset tur retur Oslo.Visstnok skal to ferger til komme neste år!
Av
forestående endringer i nær fremtid vi kan lese oss til, er de trafikale de
mest fremtredende. Byen blir antagelig sperret inne bak en massiv bomring. Vi blir adskilt fra
både Europa og Østfold i løpet av 5-10 år. Det skal koste mange penger både å slippe ut og å komme inn i byen. Sentrum skal reguleres strengere med
mer kollektivtrafikk og mindre privatbilparkering. Mens jernbanestasjonen graves dypt ned i bakken
på Grønli – under ”Esso Taverna”I blir innkjøringen til Fredrikstad
sentrum lammet over lang tid. Deretter får vi trafikk- og parkeringskaos ved den nye
jernbane-stasjonen.
Alle planer for byen nevner ønsker om å fortette,
sentralisere og ”plassere i sentrum”. Biblioteket på Cicignon ligger alt for langt unna der folk ferdes,
hevdes det. I tillegg har vi sterke viljer og markedskrefter som trekker i
alle tråder for å flytte selve byens sentrum til de gamle tomtene for FMV på
Kråkerøy! E6 har fått ny fartsgrense på 110 kilometer i timen slik at publikum
kommer seg raskt forbi avkjøringen til Fredrikstad og opp til et nytt IKEA på Vestby.
Sydover planlegger handelssenteret på Nordby, med 3,5 tusen millioner svenske
kroner i omsetning i 2009, til enhver tid store utvidelser. Ingen ting av dette
er utviklende for Fredrikstad.
Tidligere
ordfører Svein Roald Hansen uttalte en gang at det ikke var viktig å bruke penger på å synliggjøre og gjøre
byen attraktiv som tilflytningsområde. Grunnen var at de statlige overføringene
skulle ta hånd om eventuelle frafall av inntekter – og om vi skulle få en
økning i inntektene, ville vi allikevel tape de pengene av samme grunn. Mantraet lød: Sitt stille, gjør intet – la staten ta hånd
om problemene. Det skjedde ikke, og det kommer aldri til å skje. Men de ledende politiske kreftene i byen fortsetter å kjempe for denne drømmen.
Det er på
tide at byen med dens velgere våkner.
Det er på tide at de skjønner at den
eneste måten å tiltrekke seg nye, ressurssterke familier på er å arbeide planmessig
for det – og vise resultater. Den veien utviklingen nå peker, er rett inn i
rekken av potensielt livløse sovebyer omkring Oslo. Aftenposten beskriver utvikling av byregioner omkring Oslo. Fredrikstad er ikke en av dem. Vi som bor i Fredrikstad, vet at byen
burde være et svært godt alternativ til hovedstadslivet – med alle de fordelene
vi vet byen og omegn har. Men da må vi planlegge for de neste 450 årene
– ikke for neste valgperiode.
Det kunne være en god måte å markere byens
jubileumsår på!
Ja tyvärr är kortsiktigt tänkande en svaghet hos många politiker.
SvarSlettDaniel Sedwall.