En innsiktsfull dame åpnet øynene mine i en artikkel i Aftenposten
lørdag. Helene Aarseth er kjønnsforsker, sosiolog og postdoktor ved
Universitetet i Oslo. Hennes forklaring på hvorfor mange ble sinte på den nylig
tiltrådte leder av Landsorganisasjonen (LO) gav meg mye å tenke på. ”Hverdagslykke er ikke å kaste i seg maten
og bidra til økt BNP” er hun sitert på i artikkeloverskriften.
LOs leder, Gerd Kristiansen, fronter den motsatte tanken med sine
uttalelser. Lykken er å bidra til
fellesskapets inntekt og utvikling.
Flere må arbeide mer i større stillingsbrøker, hevder hun. Da uttaler
hun seg direkte om kvinnelige arbeidsplasser og slikt blir det bråk av. Men det
ligger noe annet bak.
Sosiologen har påtatt seg rollen som gutten i H.C. Andersens
eventyr; Keiserens nye klær.
Gutten roper ut at keiseren ikke har noe på seg i det hele tatt. Sosiologen har
trukket vekk de slør som måtte ha dekket til et klart innsyn i hva som omgir
oss i den rød-grønne statlige holdningen til deg og meg. Individet.
Tenk litt over hva hun peker på!
Om vi tar LO-leder Kristiansens utsagn på alvor, innebærer det at
staten betyr alt – du betyr ingen ting. Statens behov går foran – dine behov er
dine, og de er feil. Du må underordne deg statens ønsker, behov og
prioriteringer – og LO er en del av det.
Det er i korthet hva en slik holdning innebærer.
Sett i et slikt lys, får en rekke utspill dra den rød-grønne
regjeringen en forståelig, men avskyelig dybde. Mennesket og enkeltindividet betyr
kun statlige inntekter – og dersom personen svikter i kampen om øket Brutto
Nasjonal Produkt, må han eller hun vente i køen for å se om det er avsatt
ressurser til reparasjon (les sykehusopphold.)
NAVs innsats og profilering får også en langt mer, men ikke mindre
avskyelig, tydelig målsetting; det er din fremtidige mulighet til
opprettholdelsen av BNP som gir deg rett til å motta støtte og tilskudd, ikke
dine individuelle ferdigheter, eller tidligere innsats i den samme tredemøllen. Derfor sendes du på jobbsøkerkurs om du
har mistet arbeidet, ikke på kompetanseøkningskurs!
Sykehuskøene blir en nødvendighet – fordi staten ikke kan forvente
å følge opp alle de merkelige tilfellene av sykdom der den skadede egentlig kan
skylde seg selv og sin egen livsstil for skaden – enten det er kreft eller
kols. Aftenposten viste søndag 2/6 til en pasient som ble reddet av egen
lommebok fordi hun kom tidsnok til brystkreftoperasjon etter privatfinansiert
mammografi. Hun vil ha igjen de pengene hun brukte på undersøkelsene – ca kr
10.000, men sykehuset A-Hus svarer med at de ikke vil gå inn i saken fordi de
venter på en utredning om pasientforholdene! Hva med å telle
korridorpasientene?
Veibygging i Norge blir i dette perspektivet ikke lenger noen
prioritert oppgave, fordi det tjener staten – og fylket - bedre at vi sykler! Og
om du velger å kjøre bil, skal du
betale minst dobbelt gjennom bompenger og veiskatt – fordi statens inntekter
ikke må reduseres – og investeringene i vei til deg og dine individuelle og
private behov skal tilbakebetales - med renter.
Fylkesmannens restriktive holdninger til utbygging får et nytt lys.
Private initiativtakere får nemlig ikke bygge forretninger der initiativtakere
vil og ønsker å satse sine egne penger, fordi fylkesmannen mener plasseringen
er for langt unna folk – uansett om det er opparbeidet sykkelvei der eller ikke
(Fredrikstad Blad fredag 30/5). Løsningen blir derfor bilkjøring – og det vil
ikke fylkesmannen ha noe av.
Da firefeltsveien gjennom Østfold ble åpnet så Veidirektoratet til
sin stor overraskelse av dødsulykkene på E6 forsvant i samme øyeblikk.
Tidligere hadde det samme direktorat forfektet reduksjon, forbud og senking av
hastighet som eneste virkemiddel. Men har de lært noe – nei, og grunnen kan
spores i Kristiansens tankegods; en veritabel veiutbygging for å bedre din og
min sikkerhet er for dyr for staten. BNP kan gå ned – derfor må du heller kjøre
på farlige veistrekninger - og risikere å dø - for å opprettholde BNP!
Det er valg den 9. September 2013.
Det er på tide å se hvilke klær den rødgrønne regjeringen har på
seg. De er nemlig ikke nakne. De er antrukket i noe som til forveksling kan
minne om Mao-dresser!
Et skikkelig blåmerke tildeles den nylig påtroppede leder for LO,
men det avleveres med en ørliten takk for at hun lot det skinne et
forklaringens lys over de bakenforliggende motivene i regjeringskorridorene –
og dens sidefløyer.
Hør på denne:
SvarSlettRegjeringen har i mange år snakket varmt i sine festtaler om å få mer gods fra vei og over på sjø. Likevel nektes trailere ombord i Fjord Lines ferge I Bergen og vise versa - om traileren kun skal til Stavanger og ikke til Danmark.
Hvorfor?
Jo, myndighetene er redd for at sjåførene skal kjøpe mat og drikke i restauranten ombord - avgiftsfritt.
Med andre ord er det viktigere å få inn totalt et par lapper pr. dag i avgifter for denne maten (om trailersjåføren i det hele tatt kjøper noe - slikt vet man jo ikke), enn at over 220 skoler og barnehager slipper trailerne inn i sitt nærmiljø. Så mange finnes det i 100 meters avstand fra der tungtransporten ferdes mellom Stavanger og Bergen.
Fjord Line kunne ta omlag 100 trailere pr. fergeavgang - hver vei. Snart kommer også stor, ny cruiseferge på strekningen.
Og hva svarer så Mr. Sigbjørn Johnsen Bergens Tidende?
"En mulighet kan være at Fjord Line sørger for avgiftsberegning av mat- og drikkevarer som forbrukes mellom Bergen og Stavanger. Det forutsetter i så fall en ordning som er kontrollerbar for avgiftsmyndigheten".
Ja, det er viktig med kontroll. Tenk om de gikk glipp av momsen på et par svelser. *sukker*