Vi leser at regjeringen, ved helsedepartementet, har fremmet en
rekke nye forslag til rammer for fastlegenes virksomhet. Det var sannelig på
tide. Her er det en yrkesgruppe som trenger å få andre fokus enn folks alminnelige
velvære. Det er på tide å finne alle som av en eller annen grunn finner det
verdifullt å være sniksyke!
Slik kan vi ikke ha det.
Å sitte hjemme i peiskroken med en liten cognac eller andre
remedier som ikke virker, men som i allmennhet bidrar til sinnets munterhet,
kan umulig være i fellesskapets interesse! En smule selvrehabilitering,
eventuelt med en vennlig hånd på pannen, eller trofast hund ved føttene, er
ikke adekvat og moderne.
Pasientene skal besøkes.
Nå!
Enda verre er det selvfølgelig om pasientene er friske. De
ødelegger jo statistikken! Dersom det blir uorden i tallene, vet man jo ikke
hvor mange som er virkelig syke – og hvilke virkemidler som da må settes inn.
Staten må bruke det eneste apparatet som står til disposisjon – legene. En
pasient som ikke har vært til behandling den siste perioden må jo rett og slett
være syk! Slikt kan heller ikke helsedirektoratet godkjenne. Det er jo dessuten
en velkjent sak at de fleste leger gjemmer seg vekk på kontoret med kronisk
pasientvegring. Sykdom er som kjent en pest og en plage. Det er jo dessuten
grunnen til at de ikke tar telefonen innen to minutter.
Det må det bli en slutt på.
En akutt slutt.
Her har forsikringsselskap og databedrifter allerede har gått opp
løypen, for ikke å si at de har staket opp informasjons-årene. IKT-teknikken
ligger klar til benyttelse. Vi kan tenke oss en gang i fremtiden, når det nye
regelverket er vel implementert, og regimentene med kontrollanter som skal
sjekke responstiden er ansatt i det statlige kontrollørapparatet har varmet
sine stoler, at følgende telefonsamtale kan finne sted:
-
Ring Ring. Klikk – summmmm. Plingeling (lystig bakgrunnsmusikk av
heiskvalitet)!
- - Dette er en automatisk telefonsvarer for doktor Halvorsens
legesenter. Vi anfører at responstiden var på eksakt 1 minutt og 13 sekunder.
Samtalen blir tatt opp for kvalitetssikring av SHOTS, Statens helse og
telefontilsyn. De får nå 34 valg.
- - Dersom De har behov for umiddelbar hjelp – ikke ring oss, det er
ikke vårt ansvar. Ta kontakt med nærmeste legevakt.
- - Dersom de har behov for å snakke med legen, trykk 1 og vent, så
kommer vi på uanmeldt hjemmebesøk.
- - Dersom de har rennende mage, utflod eller andre lidelser i de
abdominale områder, trykk 2.
- - Dersom de har hodeskader, neseblod eller neserenning av annen
karakterer, trykk 3.
- - Dersom de selv kan konstatere brudd- eller sårskader, ikke ring
oss, men ta kontakt med nærmeste ambulerende røntgen og gipsevogn. Den kommer
innen 20 minutter.
- - Dersom de har hjerteproblemer har de ringt for sent ….
Vi klipper her, klikker
oss inn med tallet 3 og venter en liten stund. Her er det ikke gitt noe
responstidsrammer. Så tellerskrittene kan bli mange.
Omsider kommer
svaret:
-
Dette er Halvorsens legekontor – de har trykket tre for hodeskader,
neseblod og neserenning av annen karakter. De får nå 11 valg.
-
Er neserenningen av
fast karakter og noe gulaktig, trykk en.
-
Dersom neserenningen har tilfang av blodaktig væske, skulle de ha
ringt før – trykk to.
-
Dersom neserenningen er vannaktig og lettflytende er de hypokonder,
og skulle ikke ringt i det hele tatt, trykk null.
-
Dersom de har betydelig blodutslipp, trykk tre, klem for nesen med
et lett pinsettgrep, legg dem på ryggen og vent.
-
Dersom de har andre foretninger i nesen, som erter, fiken
golfballer eller mynter, avvent neste summetone, dette er selvpåført skade og
følgelig ikke prioritert
For å gjøre
tjenesten fullkommen, kan en avslutning etter en annen samtale lyde som følger:
-
Dette er Halvorsens legekontor. De har trykket 2, 3, 22, 4, 16 og
24, og slik bekreftet at de har bronkitt, dobbeltsidig lungebetennelse, astma
og kols. Trykk stjerne for bekreft. Bekreft også mailadresse, telefonnummer og
boligadresse som blir lest opp etter dette. Dersom alt er korrekt, trykk 11
stjerner. Adekvate resepter sendes på mail, regningen trekkes på
telefonabonnementet, og rekvirert pusteapparat sendes direkte til hjemadressen.
-
Takk for at de brukte Halvorsens legekontor – og velkommen igjen en
annen gang de er syk.
-
Dersom de vil delta i en brukerundersøkelse, kan de vinne en tur
ti…
Et skikkelig levert Blåmerke med tilhørende komplisert fraktur er
avsendt regjeringens medlemmer - som har for lite å gjøre. Det er bare å ringe
legen og trykke 2,3,11,45,16 og 453 for behandling. Husk å holde kredittkortet
klart, da telefonbetalingssystemet ikke er ferdig installert enda!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar