torsdag 23. februar 2012

Eskil Pedersen demonstrerer sin korte historiekunnskap


Det er farlig å dele ut rangeringer på usikkert grunnlag. AUFs leder Eskil Pedersen hevdet i VG.no den 23.februar at:
- Historisk er det høyreekstreme som har stått for politisk vold i Norge. Vi har hatt stort fokus på voldelige islamister, men åpenbart ikke nok fokus på høyreekstreme miljøer.

Jeg er rimelig sikker på at uttalelsen bygger på hans egen oppfanting, men vil ikke helt se bort fra et underliggende ønske om å forklare historien på en gunstig måte sett fra hans politiske ståsted.

Hva han dessuten mener med det vanskelige ordet ”Vi” er ikke helt lett å forstå. Omfatter dette hans egen gruppe AUF, er det Norge som sådan, eller er det bruk av det royale altomfattende ”Vi” han bruker?  Jeg håper det ikke er de to siste, for dem har vel ikke AUF noen særlig innflytelse på. Da gjenstår AUF, og det er med undring jeg må spørre meg selv om den organisasjonen har trådd inn i APs tidligere tradisjon om overvåkning av politiske motstandere, slik en tidligere partisekretær derfra har beskrevet. I så fall burde journalisten som skrev dette, få mye å arbeide med i tiden fremover.

De av oss som er noen år eldre enn Hr Pedersen husker tilbake til adskillige ruteknusinger, malingboksbruk, tåregass og gatekamper i Oslo på 60- og 70.tallet. Undertegnede har selv spilt i demonstrasjonstoget i Oslo 1. mai og hatt problemer med å trekke pusten på grunn av gjenliggende CS-gass i Akersgaten fra opptøyer og de reneste gateslag i området dagen og natten før. Om han betrakter Blitz-huset som høyreekstemistisk, vet jeg ikke, men adskillige tiltak ble opp gjennom årene gjort for å hindre bråk fra den gruppen som tilhørte kretsen rundt den tidligere sorthårede heltidsdemonstranten som ledet angrepene derfra. Jeg vil også tro at AKP-ML og SUF sikkert har noen organiserte hendelser bak seg som lett kan karakteriseres som voldelige - med utgangspunkt i deres politikk.

Hr Pedersen sier videre at:
-” Jeg sitter ikke på detaljkunnskapene PST har, men når vi vet historien med høyreekstrem vold i Norge så må vi kunne forvente at dette har tydelig fokus fra myndighetene. Det håper jeg PST prioriterer framover”.

Her gjør han en gedigen kortslutning, og jeg håper PST stadig holder seg til fakta også i fremtiden. Det er et solid overtramp å utpeke enkeltmiljø som mer potensielle politisk voldelige enn andre – med utgangspunktet i politikken. Det er stadig gjerningene som teller – ikke ordene, og med den inngangsverdien tror jeg det er vanskelig å fordele både helte- og skurkeroller. Hr Pedersen bør unnlate å stemple noen grupper eller miljø som verre enn andre, især når han selv innrømmer at han ikke sitter med oversikten. Den jobben skal han nok, uten ytterligere føringer, overlate til dem som faktisk sitter med kunnskapen.

Et blåmerke tildeles Hr Pedersen som nok bør lese seg litt opp på den virkelige historien, før han ”kaster terninger” om hvem som er best og verst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar