fredag 16. desember 2011

Nede på stasjonen


… der krangler ikke lenger samferdselsminister Magnhild Kleppa med tidligere NSB-direktør Osmund Ueland fra Saltnes. Hun diskvalifiserer hans meninger fordi hun mener han er betalt for mene. ”Godt lønnet lobbyist!” var i nærheten av uttrykket hun brukte. Han leverte øyeblikkelig inn sin oppsigelse fra lønningslisten i Østfold Fylkeskommune.

Det gir oss ikke tog.
De gir oss ikke en gang buss for tog.
Selv om det er Kleppas ansvar.
- Men Ueland har sagt han ikke gir seg med det første - heldig vis!

Å bruke argumentet negativt om å tjene penger på sine meninger slik Kleppe gjorde, er underlig, all den stund hun sitter som representant for Senterpartiet. Det tidligere Bondepartiet har fått nytt navn for en tid tilbake. Men for oss som ikke deltar på partiets årsmøter eller holder avisen Nasjonen, er det vanskelig å se noen særlig endring verken i partiets ideologi eller velgergrunnlag. Hun står som en av agrarnæringens forsvarer i Norge. Det er hederlig. Det er også helt legitimt. Men hun tjener samtidig penger på sine meninger! Denne skribent er ikke sikker på hva en ministerlønning er for tiden, men hun har sikkert råd til å kjøpe både den ene og andre togbilletten.

Ministeren fra Senterpartiet representerer en næring med helt spesielle interesser og som har mye å forsvare i alle ledd i offentlig behandling – fra kommune til stat – via arealplanlegging, næringsplanlegging, statsbudsjett, monopolomsetting og markedsreguleringer. Hun er i ytterste potens slik sett også medansvarlig for dårlig planlegging av smørtilgangen i Norge.

Det er et billig poeng, men jeg vil allikevel nevne problemstillingen at dersom den offentlige forvaltningen med alle sine kontrollører, forvaltere, prosjektledere, spesial- og seniorkonsulenter, rådgivere og administratorer ikke klarer å bruke kalkulatoren godt nok til å produsere eller fremskaffe nok smør til en nasjon – hvordan i alle dager skal de samme faggruppene kunne produsere noe så komplisert som en jernbane? For ikke å si et høyteknologisk dobbeltsporet nettverk av høyhastighets banelegemer over hele landet?

Å være lobbyist lyder - i hennes munn – svært negativt, og skal altså kunne, fremdeles i fru Kleppas tolkning, være så negativt at man ikke skal lytte til den personen som antagelig vet mest om jernbane i Norge – utenom de statlige systemene. Når han dessuten bor i Østfold, er det visstnok ytterligere negativt skjerpende, for hr Ueland skal etter fru Kleppas utsagn visstnok også tale denne landsdelens sak.
Tenk det!

Hr Ueland har en tydelig stemme. Han ”prekær” ikke noe i nærheten av Østfolddialekt. Han er også uavhengig av statsapparatet – og nå fylkeskommunen. Han har hatt betydelig suksess med å stable på bena et senter til beste for utvikling av ny interesse for og inspirasjon til ny kompetanse og kunnskap i et dårlig stilt område som Østfold. Han er dessuten innflytter til regionen.

Jeg vet hvem jeg vil høre på. Jeg vet hvem av disse to - lobbyisten eller ministeren - som kan reise begeistring for et prosjekt, sette det på skinner og bringe det helt frem til avgang. Ett slikt resultat står allerede på jordet ved E6 til glede for alle Østfolds skolebarn – og oss andre.

Ministeren for dårlige sporganger, vasstrukne banelegemer, slitte sporskifter, buss for bane og forsinkede planer i milliardklassen fortjener ingen ros for sin innsats. Hun burde gå i seg selv, reflektere over antall gjennomførte jernbaneprosjekt de siste hundre årene her i landet, og sende hr Ueland et brev med forespørsel om han kanskje kunne tenke seg å lede byggekomiteen for det nye dobbeltsporet gjennom Østfold. Da hadde vi kanskje hatt en fungerende jernbane i landets mest folkerike region før våre barnebarn skal studere til ingeniør jernbanebygging for deretter å sette spaden i jorden. Det er det som er hennes tempoplan!

Et Blåmerke tildeles herved minister Kleppa for hennes paniske forsøk på desavuering av en verdig - og kanskje overlegen – motstander. Men fordi det er snart er jul, kan hun, dersom hun kommer med et tog som er i rute til Fredrikstad, motta en pakke svensk smør som plaster på merket.

1 kommentar:

  1. I NSB har de det godt, kan du tro,
    de legger ned linjer som ikkeno'
    og bare setter opp buss og konkurrerer litt med seg selv...
    Det plagsomme nattoget er solgt, min venn,
    nå har de bare noen få dagtog igjen,
    og dem fjerner de fort med sitt ryddige opplysningssystem!
    (Sitat fra: Gjett hvem?)

    SvarSlett